Fraudehelpdesk waarschuwt voor veiligstellen geld

21 February 2020, 10:13 uur
Geld & Recht
mainImage

Nog steeds ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen van mensen die telefonisch benaderd zijn door ‘de bank’ om geld veilig te stellen na een 'digitale aanval', zo is gisteren bekend gemaakt. Inmiddels is de politie een onderzoek gestart naar dit fenomeen.

Fraudeurs bellen uit naam van uw bank met de boodschap dat uw rekening is blootgesteld aan een ‘digitale aanval’. De bank kan de veiligheid van uw geld daardoor niet garanderen. De oplossing zou zijn om uw geld naar één of meerdere ‘veilige bankrekeningen’ over te maken. Geld dat u op die manier overmaakt, gaat echter naar de fraudeur en bent u kwijt. De praktijk laat zien dat het daarbij soms om grote bedragen gaat.

Advies
Uw bank zal u nooit op dergelijke wijze benaderen. Maak dus nooit op basis van een telefonisch bericht geld over maar neem contact op met uw bank via het u bekende telefoonnummer of dat van de website van de bank.

Heeft u onverhoopt toch geld overgemaakt, neem dan direct contact op met uw bank, doe aangifte bij de politie en meld het bij de Fraudehelpdesk.




Door: Fraudehelpdesk